Dzienniczek rozwoju mojej córki/ mojego syna
Od 11 lat pomagam dzieciom z niepełnosprawnością. Szczególnie są to dzieci z trudnościami neurologicznymi i ze sprzężoną niepełnosprawnością.Podążanie za ich potrzebami kształtuje moją drogę rozwoju zawodowego. Uczyłam się i zbierałam doświadczenie u wielu specjalistów w wielu kierunkach.Dzisiaj już wiem, że pomocy nie potrzebują tylko moi pacjenci, lecz całe rodziny. Dlatego moje obecne i przyszłe działania kieruje dodatkowo na wsparcie rodziców, a tym samym jeszcze większe otoczenie opieką i zrozumieniem moich podopiecznych.
Strategicznie patrząc na to wyzwanie, postanowiłam stworzyć miejsce, gdzie rodzic będzie mógł zapisywać swoje oczekiwania i wszystkie informacje o swoim dziecku. I z taką myślą powstał “Dzienniczek Rozwoju mojej córki i mojego syna”. Uważam, że dokument ten umożliwia rodzicom w pełni świadomie uczestniczyć w rozwoju swojego dziecka, które jest pod opieką wielu specjalistów. Podkreśla ich obecność i decyzyjność w rozwoju ich własnego dziecka.
Pozwala rodzicom spojrzeć na swoje dziecko w długiej perspektywie czasu, gdzie wcześniej często ich działania wsparte emocjami nie pozwalały im spokojnie rozważać różne warianty terapii, czy wsparcia. Teraz mogą samodzielnie w domu analizować i planować wsparcie swojego dziecka.
Dzienniczek zawiera część poświęconą oczekiwaniom i celom, jakie rodzic ma w głowie dla swojego dziecka. Może tutaj zapisywać wszystkie zauważone postępy oraz fakty, które wskażą, co można byłoby zmienić w opiece dziecka tak, aby się one pojawiły. Jest też miejsce na comiesięczne podsumowanie i zastanowienie się jakie działanie miało wpływ na jaki postęp. W ten sposób Dzienniczek stanowi bazę do budowania relacji pomiędzy rodzicami a specjalistami. Dzięki informacjom zawartym tutaj, rozmowy rodziców, oraz rozmowy rodziców ze specjalistami o wsparciu dziecka są konstruktywne i prowadzą do wspólnego rozwiązania.
Druga część Dzienniczka pozwala zauważyć i zastanowić się jak wygląda dzień/ tydzień Państwa dziecka. Czy jest w życiu dziecka czas na zabawę i jaką zabawę? Kiedy dziecko ma czas na odpoczynek, wspólne spędzanie czasu, wspólne śmianie się i baraszkowanie? Państwo i ja wiem, że jest to czas bardzo ważny i potrzebny .... choćby i dlatego, aby dziecko mogło wykorzystać to czego nauczyło się podczas terapii. Aby mogło pochwalić się przed rodzicem swoimi osiągnięciami i oczywiście uzyskać pochwałę z ust najważniejszej dla siebie osoby — mamy i taty.
Ostatnie punkty zamieszczone w Dzienniczku są głównie z Państwa — rodzica inicjatywy i pomagają organizacyjnie wesprzeć Państwa życie. Jest tutaj miejsce na: informacje o przebiegu współpracy ze specjalistami, kontakty do specjalistów, którzy pomagają opiekować się moją córką/ synem; państwa pytania do specjalistów itp.
Wprowadzając dzienniczek, podkreślam moją wizję strategicznego podejścia do terapii dziecka oraz zauważam jeszcze raz, że globalne patrzenie na rozwój dziecka jest w pracy fizjoterapeuty pediatrycznego bardzo ważną umiejętnością, najlepszą dla dziecka. Spojrzenie holistyczne na dziecko, nie tylko w ramach zajęć, przybliża do sukcesu – jakim jest szczęście, uśmiech dziecka oraz spokój ducha rodziców.
Dzienniczek jest punktem wyjścia także do rozmawiania, transparentnej komunikacji pomiędzy specjalistami opiekującymi się dzieckiem. Patrzenia i zauważania innych specjalistów w tym fizjoterapeutów oraz synchronizowania pracy dla wspólnego celu – rozwoju dziecka. Dziecka uśmiechniętego, pełnego energii do zabawy i wykorzystywania swojego potencjału, a nie zmęczonego, niewyspanego i zapłakanego, dla którego życiem jest terapia.
Dzienniczek został wprowadzony w życie moich klientów, w lipcu 2020 i już inspiruje mnie do dalszych działań, które mam zaplanowane na ten rok oraz kolejne lata.